2011-11-16
20:27:43
    Kenneth Myntti sparkad

Pappa kom just å berätta att Vasabladets ledarskribent Kenneth Myntti har fått sparken. Varför? För att han haft "för radikala" åsikter om kommunsammanslagningen/finlandssvenskheten, bor i Jakobstad (för ledarenskribenten måste ha en bättre syn på Vasa-området) och för att han är man. (Går att läsa om på bl.a. Vasabladet (en förfinad sanning), HBL och Yle.)
Ja brukar int läsa ledaren i Vasabladet å vet egentligen int rikti på vilket sätt han skriver, men att ge sparken åt nån för dessa orsaker kan int vara rätt (fast egentligen blev han väl "flyttad" till en mycket sämre plats.. Som om en redaktör sku bli springpojke elr nå sånt (pappas liknelse). Okej, ja vet att ledaren representerar hela tidningens åsikt, men ska int en finlandssvensk tidning försvara det svenska språket i Finland? En kommunsammanslagning sku betyda att svenskan sku bli svagare (enligt pappa, ja e int så superinsatt som ja sku vila va).
¨
Jag undrar bara, vad händ me YTTRANDEFRIHETEN? (Nu börjar ja bli rädd att de ja ha befara att håller på å händer i världen, verkligen håller på å händer i Finland också..)
¨
(en liten parentes till, ifall de känns relevant för någon. Chefredaktören ha vari på sin post EN MÅNAD.. I could say so many things. But I'll try to keep my karma good. Jag har en locktång här hemma, de e allt ja har å säga.)
¨
/Tanja

Kommentarer
beccs säger:

Jag har läst några av hans ledare, och han e lite radikal på det sättet att han ser allt svartvitt, tycker jag. Han skriver inte riktigt så mångsidigt som jag tycker att en tidningsledare borde vara skriven. Men det som jag tycker är värst med detta är att han flyttades för att dom vila ha in en kvinna i gruppen. VARFÖR? Ska han behöva avgå för att någon som råkade födas med ett annat könsorgan skulle få platsen? Klart det ska vara så att det finns både kvinnor och män i ledarpositioner, men inte ska någon behöva avgå för att dom är av "fel" kön. That's how I see it.

2011-11-19 @ 16:14:23
Anna Ritamäki-S säger:

Jag har lagt in länken till det här blogginlägget på För åsiktsmångfald i Svenskfinland-gruppen på Facebook.

2011-11-27 @ 11:02:47
Blogg/hemsida: http://lingvulino.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag har oktett

Mejladress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Kommentar:


RSS