2011-07-26
10:58:21
    Ondskan heter inte alltid Muhammed

Jag läste nyss dagens ledare (skriven av Viveca Dahl) i Vasabladet.. Jag tror inte jag har läst ledaren förr, men det var nånting som fångade mitt öga idag.. Orden "Ondskan heter som bekant Muhammed, inte Mikael eller Matti".
Själva ledaren handlade egentligen inte om det (tyckte jag, jag kanske slarvläste på vissa ställen), men det stod att Anders Behring Breivik hade skickat ut ett mail till en massa högerextremister i hela Europa, bara nån timme innan han slog till.. En av de som hade fått dethär mailet var sannfinländaren (är nån förvånad?) Terhi Kiemunki. Jag har aldrig hört hennes namn förr, men hon är tydligen partisekreterare. Jag vet inte om hon läste det eller inte, men hon skickade det iallafall till sina vänner, så NÅN måste ju ha läst det.. Frågan är då, varför ringer man inte till polisen? Om jag sku få ett sånt mail och inte känna till avsändaren, då sku jag gör det. Det kanske är ett skämt, men tänk om det inte är det? Denhär gången var det inte ett skämt.

Sen vill Viveca Dahl att sannfinländarna ska ställa en fråga till sig själva: "Vad är det i vår [sannfinländarnas] framtoning som gjorde att Breivik skickade sitt manifest till oss innan han gick ut och massakrerade en mängd unga människor, sysselsatta med att bygga framtiden?"
Jag är rädd för svaret. Precis som i Norge så kan det också hända här. Någon galning kan göra sannfinländarnas ord till handlingar. Tanken skrämmer mig. Är Finland verkligen ett tryggt land? Jag är tveksam..

-Tanja

Kommentarer
beccs säger:

JAG VET! Om nån sku ha läst dedär mejle så sku dom kanske ha kunna stoppa det!

Dom sa att Norge var världens säkraste land. I guess they were wrong.

2011-07-26 @ 14:00:28
pic säger:

man går int säker nånstans...

2011-07-26 @ 18:29:55
Apon säger:

Ja läst dede men ja orka int koncentrer mig på va den handla om. Ja veta int om de va ironiskt eller int, dede me Muhammed.

Tack för en sammanfattning iaf.

Ja vill bara säg att de finns galningar överallt. De e klart de kan hända här, oavsett om sannfinländarna finns här eller int. Som bekant så ha de ju redan hänt liknande saker (skolmassakrer..)



Ja e säker på att alla som hadd fått dede mejle mår ganska dåligt nu som de e, utan att dom ska bli anklagade också. men ja undrar lite varför man skickar vidare ett mejl man int ens ha läst!? XD

2011-07-27 @ 11:36:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag har oktett

Mejladress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Kommentar:


RSS