2010-02-16
19:12:17
    "Nå sån där annat skit" a'la Moi

Vet ni, jag sku just kommentera ett av tanyas inlägg, och då kommer det ju ibland sån där "verifiera ditt namn eller vad det nu e" och man ska läsa vad som står i en ruta, och skriva in det. (ni vet väl) och jag fick *paper cut* HAHAHAHA tillfällighet va? heh.



Idag är det fastlagstisdan!
För er som int vet vad det är. too bad.
nånää. Tillfället till ära har jag slått upp det på Wikipedia :D Kommentarerna inom parentes är mina egna.. ;)
enjoyy..

Fastlagstisdag
Fettisdagen (ordet är bildat av 'fet' och 'tisdag' ifall ni är trögfattade ;)) kallas ibland bullmåndagen.  (WHYYY, det är ju en tisdag??) I Finland kallas dagen för fastlagstisdagen. (Finlandsgrisar e vi allihopa)

Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar (<--det kallar vi i finland dem) eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl kallas denna dag också ”vita tisdagen” (och på grund av grädden man får på näsan när man äter dom). Enligt norrländsk tradition äts semlor som efterrätt till bruna bönor (gross). I Finland äter man enligt traditionen köttsoppa eller klimpsoppa på fastlagstisdagen. Klimpsoppan är en köttsoppa med tillsatta "klimpar" dvs stekta vetemjölsbollar, ofta med russin i mitten (denna soppa smakar SKIT.. åtminstone klimparna).

Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fasta. (jaha, var det int meningen att man sku äta lite under den här tiden? vitsi dom måst ha vari feta då.. men dom hadd ju int MacDonalds dom heller.) För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. I Norge har semlor sylt i stället för mandelmassa. (I Finland får man välja om man vill ha sylt eller mandelmassa, för de flesta ställena har båda två, vilket land e BÄST va???)





Jag e prao på Café de Paris den här veckan. Det är jätteskojj..:)
Idag gjorde jag mitt livs första Café au lait. Jag är stolt.

//Rebecca, becca, jaylors fru, bläcka, beccacecca, kebab, bajsafläcka, bex, bec, martin beck, becci, becky, acceber  <-- en del av jag kallats eller kallat mig själv genom åren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Jag har oktett

Mejladress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Kommentar:


RSS